How to treat a copy cat?

Peringatan. Ini entri serius.

Salam dearies,

Sumber : hannairena.blogspot.com

Kalau korang baca tajuk entri, mesti dah tau apa yang aku nak cerita.
Aku rasa kecewa sangat bila tengok apa yang aku tulis di copy paste sesuka hati.
Aku bukanlah kedekut ilmu. Tujuan asal aku menulis blog memang untuk berkongsi.

Tapi berkongsi pon ada caranya. Tolonglah hargai apa yang orang lain susah payah buat.
Bila copy paste, janganlah buat entri tu macam korang yang konon susah payah buat.
Sekurang-kurangnya minta izin tuan empunya dan nyatakan dari mana korang cedok artikel tu.

Aku pernah terfikir untuk disable right click di blog aku.
Bila aku fikir balik, kenapalah aku perlu buat macam tu. Niat asal aku pon untuk berkongsi.
Aku rasa leceh bila aku nak amik info penting seperti alamat kedai ke, alamat butik pengantin ke di blog orang lain, tapi tak boleh sebab si empunya disable right click.
Aku tak mau visitor blog aku rasa yang sama.
Bila jadi begini, baru aku faham kenapa ada blogger yang disable right click.

Kenapa aku kecewa sangat?
Sebab dia juga seorang blogger b2b.
Aku masukkan dia ke dalam bloglist di side bar sebelah kanan blog aku.
Ya, aku memang macam tu.
Asal jumpa saja blog b2b, aku akan masukkan ke bloglist supaya senang aku nak baca nanti.
Sebab tulah juga aku terjumpa entri aku di blog dia.
Mungkin dia tak tahu aku masukkan dia ke bloglist aku.

Aku tak tahu apa niat dia copy entri aku.
Adakah dia memang nak copy paste bulat-bulat buat macam harta sendiri?
Ataupun berniat nak share entri aku dengan orang lain?
Berulang-kali aku baca, sumber entri tu tak dinyatakan dari mana.

Kalau dia berniat untuk berkongsi, aku harap dia minta kebenaran dan backlink kan entri ke blog aku.
Kalau tak, sila delete entri tu.
Walaupun blog aku ni hanya blog picisan dan baru nak bernafas, hak aku sebagai penulis perlu dihormati.
Sekian.

Terima kasih.


*updated : entri tersebut telah di delete oleh beliau.



10 lovebirds:

  1. Alaaa baru nak tengok copy paste punya entry. Dah takdeeeee. Y_____Y

    ReplyDelete
  2. Dah pernah kena dah ~ Memang sakit hari sampai bernanah ~ Tapi yg peliknya blog saya memang dari dulu lagi disable right click tapi entah cane si penciplak nih masih kental dan bersemangat nak copy entri saya. Geram betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa awak..sy da try la..boleh copy paste pakai keyboard..xde makna sgt la disable right click pon.. T.T

      Delete
  3. ckp psl copy cat ni saila 1st time rasa mcm mana annoying nya bila berhadapan dgn org2 mcm ni.. saila pun x suka nak disable right click sbb saila pernah masuk blog2 yg drc,ianya jd susah bila saila nk right click utk satu2 link sbb nk dia dibuka pd new tab..maknanya wpun saila nk bc entry lain,tp still main page saila boleh nmpk..maknanya ada 2 tab utk 1 blog..faham kot..huhuhu! skrg saila bruuu bt drc smlm..tiba2 saila rasa mcm menyusahkan pembaca je..saila faham org nk copy pic2 diy kita utk simpanan (mcm saila pernah bt), saila akan copy simpan utk jd inspirasi ms kawen haritu..tp org lain x bt mcm kita bt..dia jd copy cat pulak..

    kesimpulannya tepuk dada tny diri sendiri lah kan..apa niat kita copy hak org lain..kalau utk simpan,share dan kredit kps kita saila ok..sbb kita berblog pun sbb nk sharing2 kan..maybe saila akan cancel drc kot..lantak lah diorg nk bt apa pun..yg penting saila berblog sbb nk tambah kenalan n sharing knowledge..

    teruskan berblog ye faezah! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..phm2..kadang2 kita jumpa info best masa tgh baca satu entri ni..pastu kita right click untuk buka new tab spy xlupa menda best yg nak baca tu lpas da abes baca entri yg 1st tu..faezah pon sllu buat mcm tu..
      buat drc ni, visitor ssh..kita pon ssh jugak..
      saila lg byk dugaan kan..mesti dah byk bersabar..
      faezah br kena 1st time..jom teruskan berblog :)

      Delete
  4. terkejut baca..kot2 sy salah seorg daripadanya..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. eehh bkn2..hiii
      tu laa..xbest kena mcm ni dgn geng b2b jugak.. :(

      Delete
  5. sfaezah...

    ouchhhh sgt tak baek tau copy paste org laen nye entry...
    u know wut dear.. i try link ke entry org tu tapi tak bole..maybe dah remove kot :p
    its okey dear... now u dah disable right click kan,hopefully takde la kejadian yg sama berulang... keep calm dear!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula WE..i da minta dia remove entry..
      ni br kena skali..org yg pernah terkena byk kali ape pulak perasaannye kan..
      entry yg i dok merepek2 pon ada org nk copy..ish3..xpaham

      Delete

 

online shop

Followers

hello me