Hantaran : Fresh Flower vs. Artificial Flower

Salam hujung minggu uolls :)

gambar hiasan

Bila bercakap mengenai hantaran bertunang, aku mula buntu. 
Blur. 
Confuse pon ada.
Lepas survey harga di Small Garden, aku ada survey harga artificial flower di 2 tempat lagi.
Aku pergi AtuZ di Seberang Jaya dan Era Nona di Kemaman.

Kedua-dua tempat ni agak mengecewakan aku.
Dari segi harga, tak banyak beza dari Small Garden.
Cuma aku rasa bunga di Small Garden lebih cantik dan real.
Walaupun guna artificial flower, aku nak hantaran nampak hidup. demand hokayyy :p

Ikut plan asal, aku memang nak guna artificial flower.
Boleh prepare deco hantaran lebih awal dan aku fikir kosnya lagi murah.
Tapi lepas survey, aku rasa harga artificial flower ni sama saja dengan fresh flower.

Bezanya artificial boleh simpan untuk kegunaan lain lepas tu.
Tapi aku tak kesah sangat sebab aku anak bongsu.
Tak ada orang yang nk pakai bunga kalau aku simpan pon. :p

Yang aku risau, sempat ke aku nak siapkan hantaran tu.
Bila masa nak cari bunga.
Sape yang nak tolong aku nanti.
Macam mana kalau last minute hantaran tak jadi.
Ni first time nak DIY.
Memang risau sangat.huhu

B2B di luar sana, sape pernah DIY hantaran?
Lebih baik guna fresh flower atau artificial flower?


25 lovebirds:

  1. Hantaran tunang ari tu Yong DIY sendiri. Guna bunga artificial campur buat bunga sendiri pakai kertas crepe. Pagi nak tunang tu baru siap semua. hehe. Kalau nak menDIY kena buat awal2 la. Jangan jadi macam Yong kelam kabut. Kalau nak pkai fresh flower, kna minta org len tolong bt sma dgn kak faezah. Takut tak terkejar nak handle smua bnda je. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak mintak tlg org tu yg takut xdak sapa..adik bradik xramai..so pyh sikit..akak ada try google hantaran bunga tisu..menarik gak yong..hihi

      Delete
  2. macam jijah dulu mak andam yg bg fresh flower.. hehe tp cantiklagi guna fresh flower yunk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus nya mak andam tu..fresh flower best sbb wangi n confirm cantek..

      Delete
  3. i diy guna artificial je. awal2 i dh siapkan cuma last minit just touch up je. kalau ada masa tak salah buat fresh flower :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah cha..rasa mmg kesuntukan masa..nak cari, nak bli, nak gubah amik masa juga..blik kg nk tunang pon maybe xlama :(

      Delete
  4. sara pun beli bunga kat small garden je.. hahaha. x mampun dek non nk bunga hidup.. artificial pun oke.. hehe.. :D

    ReplyDelete
  5. memang dilema..

    macam faezah ckp la, artificial flower pon lebih kurang harga fresh flower..beza dari segi ketahanan bunga jela kan..

    bagi yana, kalau gune artificial pon ok jugak, t mase kawen bleh recycle wat centrepiece ke, taruk dalam bilik ke, kat mane2 jela..sebab sekarang pon bila tgk balik je bunga hantaran aritu, dah terpikir nak wat gitu jek..jimat..bukan org tau pon guna barang recycle..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. good idea yana! xterpikir pulak pasal nk recycle masa kawen nnt..klu deco yg simple2 mcm centerpiece baek pakai yg sedia ada je kan :)

      Delete
  6. kalau saya ni tangan kasar...memang tak pandai dan tak confident nak guna fresh flower :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita pon xpndai..nak gamble 1st time ni..huhu

      Delete
  7. fiqa diy hantaran tunang ritu.. utk nikah nti pn sme hehe. hmm bagi fiqa better artificial flower sbb blh simpan wt kenangan.. lau fresh lawa,chantek,mahal tp xleh simpan utk kenangan.. tp trpulang utk masing2.. mcm tunang fiqa ni nak guna fresh flwr utk hntrn nikah nti hmm xleh la nk smpn lama2 bnga tu huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la mcm yana ckp bunga art. ni bley recycle..jimat sikit..fresh flower ni plak bg effect yg cantek.. :)

      Delete
  8. anis mmg diy sdri.. baik tunang n nikah.. and semua anis guna artificial.. mmg cantik guna fresh flower, TAPI, anis tak suka last2 minit baru boleh letak fresh flower tu.. nanti kelam kabut.. dahla anis ni jenis kelam kabut...huhuhu..

    lagipun, mahal meyh (well.. anis kan kedekut orangnye..hehehe)

    pastu, yang artificial sampai skang boleh simpan dulang hantaran tu.. maksud anis, simpan tu boleh guna untuk tujuan lain.. cam wat letak brg2 mekap atas almari solek ke.. pape je lah.. hehehe...

    my advice, ikut kata hati dear.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kite pon berkira jugak utk menda2 yg skali pakai mcm ni..wuwuwu
      mcm lg byk pro pakai artificial flower :)

      Delete
  9. ade bunga artificial yg elok ckit..ifnir beli kt SSF kuantan..tpi bgi ifnir,hrga nya mahal..tpi sib bek ayah bayarkan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. lom sampai lg SSF..igt nk pegi situ n cowboy kat kuantan tu nnt..
      best x SSF tu nnt ifnir?

      Delete
  10. Dear...sekadar pendapat taw.Better guna artificial flower sebab x kalut sgt. Plus sekarang ni da byk artificial flower yg nampak mcm bunga btol. Kena rajin cari and survey. Gudluck dear. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you sha..kita pon dah mula rasa nak guna artificial flower je..hihi

      Delete
  11. saya tak tunang nak kawin terus *gatal*

    ReplyDelete
  12. setuju dgn yang lain.. klu guna fresh flower ni leceh sikit dear.. xboleh gubah awal.. artifical flower pun dah banyak yg mcm real skrg..

    ReplyDelete
  13. tak tahu lg pakai yang mna..tp kalau fresh flower tu tak kut..mana nak cari..hehe

    ReplyDelete
  14. ayut tunang pon jus guna plastik bunga je kak..tak payah..nnt boleh recycle bt raye plak..hihihi ;p

    ReplyDelete

 

online shop

Followers

hello me